Vores sanser er opdelt således:
Primære sanser - det vi selv oplever indeni - indre sanser
1. Muskel – led sansen (proprioceptive)
2. Balance sansen (vestibulær sansen)
3. Følesansen (taktile sansen/beskyttende sans)
Sekundære sanser - det vi oplever udenfor os selv og kan være fælles om - ydre sanser
1. Hørelse
2. Syn
3. Lugtesansen
4. Smages sansen
1. Muskel – led sansen (proprioceptive)
2. Balance sansen (vestibulær sansen)
3. Følesansen (taktile sansen/beskyttende sans)
Sekundære sanser - det vi oplever udenfor os selv og kan være fælles om - ydre sanser
1. Hørelse
2. Syn
3. Lugtesansen
4. Smages sansen
Muskel – led sans
Placering:
I muskler, sener, led og hud
Hvad registreres:
* Kroppens position
* Hvilken kraft og hastighed musklerne arbejder med
* Hvilken stilling de forskellige kropsdele indtager
*Den første proprioceptive udfordring for børn er, at arbejde mod tyngden, når hovedet skal løftes.
Placering:
I muskler, sener, led og hud
Hvad registreres:
* Kroppens position
* Hvilken kraft og hastighed musklerne arbejder med
* Hvilken stilling de forskellige kropsdele indtager
*Den første proprioceptive udfordring for børn er, at arbejde mod tyngden, når hovedet skal løftes.
Placering:
* Labyrintsansen i det indre øre
* De 3 buegange: 0,5mm lange og 0,3 mm brede
Holde øje med:
* Dårlig kropskendskab
* Virkelig klodset og falder over ” ingenting”
* Kan virke dovn og sløv eller træt
* Har nedsat koncentrationsevne
* Kan være urolig eller rastløs
* Nedsat smerte registrering
Følesansen
Placering
* Følesansen er placeret i huden og i munden
* Flere receptorer foran på kroppen end bag på
Hvad registreres:
Berøring, smerter, temperaturforskelle m.m.
Den taktile
sans er opdelt i 2 Placering
* Følesansen er placeret i huden og i munden
* Flere receptorer foran på kroppen end bag på
Hvad registreres:
Berøring, smerter, temperaturforskelle m.m.
- Det undersøgende system
- Det beskyttende system
Hold øje med:
* Bliver barnet let utilpas ved bevægelser, fart, eller skift.
* Bryder barnet sig om ikke om at få hovedet ned af
* Kan barnet ikke lide at dreje rundt eller blive svunget
* Barnet er usikker/ dårlig balance
* Er barnet højdeskræk
* Undgår barnet vilde lege – aktiviteter hvor barnet er i bevægelse stimulerer den vestibulære sans.
Det undersøgende system
* Fortæller barnet om de omgivelser , der bliver udforsket
* Hjælper barnet til at definere hvor på kroppen, det bliver berørt
* Informerer barnet om hvordan , det bliver berørt
* Arbejder aktivt sammen med det proprioceptive system, når der skal bestemmes vægt og former
Det beskyttende system
* Kaldes også overlevelsessystemet
* Der er automatiserede reaktioner , når kroppen er i alarmberedskab
* Afgøre hurtigt om stimuli er kendt eller ukendt – behagelig eller ubehagelig
* Det er her der snakkes om Frigth, Fligth, fight, hvor barnet stivner, flygter eller kæmper.
Taktil underreaktion
Nedsat fornemmelse for berøring
Nedsat fornemmelse for berøring
Fx.
1. Mærker ikke madrester omkring munden
2. Snotnæse generer ikke
3. Registrerer ikke , at tøjet sidder skævt
4. Taber ting , da man ikke mærker tydeligt, hvad man har i hånden
5. Nedsat fornemmelse for smerte og græder ikke
Hørelse, syn , lugte og smage
De ydre sanser stimuleres massivt i hverdagen
* Hvis barnet er sart, træt eller lidt syg kan man nemt blive over stimuleret
* Vær bevist om antal stimuli af gangen
* Skab et miljø for barnet, hvor barnet får passende mængde stimuli i en passende tid.
*Det kan være meget for
forvirrende og frustrerende for et barn at blive overstimuleret
* Det er nødvendigt at få en vis mængende stimuli for ikke at blive under
stimuleret ellers er det skadeligt for barnets udvikling
* Derfor er det meget vigtigt, at lægge mærke til, om barnet får nok oplevelse
og ikke for mange stimuli.
- Sanseboblerne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar