torsdag den 24. april 2014

På sanse tur i Børnehaven/vuggestuen


Børnehaven
I dag var vi på besøge i en børnehave, her havde vi samlet 6 børn, både piger og drenge på alderen 3 - 5 år. Børnene sad i midten på en madras og rundt om var sansestandene stillet op sans for sans, henover var der lagt et tæppe så de først blev præsenteret for tingene senere.
Børnene fik fortalt historien om skildpadden Peter, der lærte en masse ved at bruge sine sanser. Undervejs i historien skulle børnene selv prøve at bruge deres sanser fx , ved at lytte, se, mærke, lugte, og løfte.
Børnene lyttede meget koncentreret og alle børnene deltog aktivt, da de selv skulle prøve nogle af de ting der skete i historien.
Dagens citat, midtvejs under historien hvor de skulle til at dufte, råber en af drengene " jeg har tabt en tand! "    
Til sidst blev der danset og leget med balloner og sæbebobler. Det var en fornøjelse at se hvordan børnene levede sig ind i det og tog åbent i mod de aktivitet vi havde fundet til dem!
Vuggestuen
Efter vi havde været i børnehaven gik vi ned i vuggestuen (børn ca. 8 mrd. - 2 år.) Der satte vi os på gulvet men nogle af vores sanse ting. Fjer, ris, massagebolde, dufte, ansigterne, kartoffelmel balloner og balloner. Vi satte os der hvor børnene var, og de kom derefter selv hen til os. De små unger virkede interesserede og undersøgte tingene. Det var sjovt og hyggeligt og de små unger virkede glade for at opleve noget andet.
Det var rigtig godt og interessant at se vores projekt komme til live. Ideen om vores sansestand med historien fungerede rigtig godt, og det var godt at se hvad vi evt. kunne gøre anderledes hvis vi skulle ud igen. Vi er alle blevet helt hook på at komme ud at lave lignede projekter med børn!




 


2 kommentarer:

  1. Hey.
    Super fedt initiativ. Det viser at i er meget seriøse omkring jeres projekt. At i også er interesseret i udfaldet og måden det bliver taget imod på i praksis.
    Hvilke fald grupper kan i ud fra dagens observationer konkluderer at der kan være ved jeres produkt?
    I skriver at i opdeler børnene i grupper men et andet sted er produktet beskrevet til at skulle være et individuelt projekt for hvert enkelt barn..? Hvordan skal det forstås at i har dem i grupper, i forhold til den individuelle effekt som i har beskrevet?
    Godt arbejde stjerner :)

    SvarSlet
  2. Vi tager dem i grupper, men børnene får hver især en individuel oplevelse. Tror det er det vi har ment ;)

    SvarSlet