mandag den 7. april 2014

Dannelse

vi har et lille uddrag fra undervisningen:) vi skulle svare på nogle spørgsmål som kommer her: 1. Kan man danne uden at forme individet? - Det kan man i prinsippet ikke - da et dannet menneske jo også er blevet/bliver formet - et individ, der er meget individuelt, vil også blive påvirket udefra i mere eller mindre grad. 2. Hvor påvirkelig er individet? fødes vi som tabula rasa eller med en kerne? - vi tror grundlæggende ikke at man fødes som helt tomme(tabalu rasa) - fordi barnet i maven reagere forskelligt på diverse ting, og er fx tryg ved moren- da spædbørn søger kontakt 3. Hvordan skaber man som pædagog en selvstændighed i barnet? og er det at lære, at danne eller tilpasse? - via en kombination af at lære og danne og tilpasse. men vi mener at tilpasse barnet for meget- så vil barnet ikke kunne tænke selv. 4. I hvor høj grad kan man adskille de tre begreber? - Læring: noget hvor man lære fra en anden person, det handler også omkring at tilegne sig færdigheder og viden. - Dannelse: noget der kommer mere indefra, man spejler sig, man opdrages til at tænke sine egne tanker, som udgangspunkt er vi født til at ville være i det sociale, vi dannes gennem det sociale fællesskab - Tilpasning: Mn opdrages til at tænke andres tanker - Det er svært at adskille de 3 begreber 5. Nedskriv jeres defintion på sammenhængen mellen læring og dannelse? - læring handler om at tilegne sig viden og færdigheder.At bruge sin læring, og være kritisk og reflekterende, er dermed dannelse og på den måde er der en sammenhæng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar