Vi vil med vores fag blog undersøge sansestimulering hos børn. Børn fra vuggestue og til børnehave. Hvis et barn er sart eller har berøringsangst, kan vi så rykke deres grænser? Hvor modige er de små børn? Vi har mange sanser og bruger dem ubevidst hele tiden. - Sanseboblerne
mandag den 7. april 2014
Dannelse
vi har et lille uddrag fra undervisningen:)
vi skulle svare på nogle spørgsmål som kommer her:
1. Kan man danne uden at forme individet?
- Det kan man i prinsippet ikke - da et dannet menneske jo også er blevet/bliver formet - et individ, der er meget individuelt, vil også blive påvirket udefra i mere eller mindre grad.
2. Hvor påvirkelig er individet? fødes vi som tabula rasa eller med en kerne?
- vi tror grundlæggende ikke at man fødes som helt tomme(tabalu rasa) - fordi barnet i maven reagere forskelligt på diverse ting, og er fx tryg ved moren- da spædbørn søger kontakt
3. Hvordan skaber man som pædagog en selvstændighed i barnet? og er det at lære, at danne eller tilpasse?
- via en kombination af at lære og danne og tilpasse. men vi mener at tilpasse barnet for meget- så vil barnet ikke kunne tænke selv.
4. I hvor høj grad kan man adskille de tre begreber?
- Læring: noget hvor man lære fra en anden person, det handler også omkring at tilegne sig færdigheder og viden.
- Dannelse: noget der kommer mere indefra, man spejler sig, man opdrages til at tænke sine egne tanker, som udgangspunkt er vi født til at ville være i det sociale, vi dannes gennem det sociale fællesskab
- Tilpasning: Mn opdrages til at tænke andres tanker
- Det er svært at adskille de 3 begreber
5. Nedskriv jeres defintion på sammenhængen mellen læring og dannelse?
- læring handler om at tilegne sig viden og færdigheder.At bruge sin læring, og være kritisk og reflekterende, er dermed dannelse og på den måde er der en sammenhæng.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar